19.00 Uhr via Zoom

26.01.2022

Annette Ziegenmeyer und Andreas Heye

Annette Ziegenmeyer is a full professor for music education at the University of Music in Luebeck (Germany). She received her Master’s degrees in Higher Secondary School Teaching, Music Education and in Music Performance at the Hanover University of Music, Drama and Media. She then received a one-year-grant for artists to stay at the Cité Internationale des Arts in Paris. Afterwards, she taught for several years at a Secondary School and got her PhD in Musicology at the University of Music and Dance Cologne. From 2013 to 2020, Annette Ziegenmeyer worked in Higher Music Teacher Education at the University of Flensburg and Wuppertal. Her research interests include music composition pedagogy (international perspectives), music in detention, community music, inclusion.

Dr. Andreas Heye is a music therapist and music psychologist. In his work as music therapist, he focuses on children and adolescents with autism-spectrum-disorders but also on adults in different clinical settings (e. g. psychiatry, psychosomatics, gerontology). As research assistant at the Institute for Research on Musical Ability at University Paderborn, Germany (2009-2018), Andreas Heye under all examined the effects of chronic stress on the development of musically gifted adolescents (PhD).
Since 2018, Andreas Heye works at the University of Bielefeld, Germany. There he works in Higher Education, especially in the master programs of music education and cultural education. He is also a member of the Community of Practice (CoP) which addresses questions about digitization-related competencies of teachers. The CoP music and art develops resources for education and training. His research interests focus on the development of musical ability, music & well-being, and music listening & technologies.

Musik im Strafvollzug

Welche Bedeutung und Funktion kommen Musikangeboten im Rahmen des Strafvollzugs zu, und welche Besonderheiten, Potenziale und Desiderata zeigen sich bei der Frage nach der Ausgestaltung von Musikangeboten?

In diesem Community Music Salon wird der Themenbereich „Musik im Strafvollzug“ aus verschiedenen Perspektiven beleuchtet. Hierbei werden einerseits grundlegende rechtliche und gesellschaftliche Aspekte in den Blick genommen und andererseits zentrale Befunde aus einer bundesweiten Studie zu Musikangeboten im Strafvollzug aufgezeigt. Außerdem werden konkrete Einblicke in ein Musikprojekt ermöglicht, das mit Musikstudierenden der Musikhochschule Lübeck und jugendlichen Arrestierten in einer Jugendarrestanstalt durchgeführt wurde (und auch zukünftig als Angebot weiter laufen wird).
Abschließend werden gemeinsam Erkenntnisse und Fragen erörtert, was bei der Gestaltung von Kooperationen und Projektarbeit mit straffällig gewordenen oder diesbezüglich gefährdeten jungen Menschen zu berücksichtigen ist.

Die Teilnehmenden werden aktiv in die offene Diskussion einbezogen und erhalten die Möglichkeit, sich in Kleingruppen über spezifische Aspekte des Themas auszutauschen und ihre Expertise in den Dialog einzubringen.

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